جب سے برادرم ڈاکٹر معین نظامی نے شاعرِ مشرق سے روا رکھے جانے والے عجیب و غریب رویوں سے متعلق کسی قادر الکلام شاعر کو اظہارِ خیال کی دعوت دی ہے۔ ہمارے لنگوٹیے دوست لالہ بسمل کو کسی کل چَین نہیں پڑ رہا۔ لالہ کی قادر الکلامی سے متعلق تو ہمیں زیادہ علم نہیں لیکن ان کی نادرالکلامی کا ایک عالم گواہ ہے۔ کبھی کبھی وہ اپنے باپ دادا کے انوکھے ، نرالے کلام سے بھی احباب کو مستفید کرتے رہتے ہیں، ان کے اس عمل کو حکیم جی نے ’فادر الکلامی‘ کا نام دے رکھا ہے۔ لالہ فرماتے ہیں کہ ان کے دادا حضور اقبال کے ہم عصر شاعر تھے ۔ پنجابی میں شاعری کرتے تھے اور اقبال کے علاوہ کسی اُردو پنجابی شاعر کو خاطر میں نہیں لاتے تھے۔فرماتے تھے: اقبال اپنی طرز کا ایک ایسا نابغہ ہے جو اپنے عہد کی نہ صرف ادبی بلکہ سماجی، سیاسی ، مذہبی ، تعلیمی اورقانونی زندگی کا سب سے توانا حوالہ بن گیا۔ اقبال سے شدید محبت کے ساتھ ساتھ اس بات پہ شکوہ کناں بھی رہتے تھے کہ اُمتِ مسلمہ کی تو یہ خوش قسمتی ہے کہ ان کے درمیان قدرت نے اتنا بڑا شاعر بھیجا، جس نے نہ صرف قوم کو ایک بڑا پیغام اور نظریہ دیا بلکہ اپنے سامنے کسی اور کا چراغ بھی نہیں جلنے دیا۔ اقبال کی یہی خوبی ان کے دیگر ہم عصر شاعروں کہ جنھیں اسی عہد میں زندہ رہنا تھا کے لیے کڑا وقت لے کے آئی ۔ ذیل کے اشعار میں ہمارے اس ’نادرالکلام‘ شاعر نے انھی معروف مگر مظلوم شعرا کی صورتِ حال کو چشمِ تصور سے دیکھنے کی کوشش کی ہے۔ یوں سمجھ لیں کہ یہ نظم بیسویں صدی کے ایک عام شاعر کا اپنے عہدکے ایک ضرورت سے زیادہ خاص شاعر کو خراجِ تحسین بھی ہے، شکوہ بھی ہے، اپنی ناقدری کا گِلہ بھی ہے، غرض یہ کہ اس متخیلہ یا فینٹیسی میں بُغض، حسد، شکایت، بے بسی،ہجو،قصیدے، اعتراف، عقیدت اور دلداری و گِریہ زاری کے جذبات رل مِل گئے ہیں۔ انھیں یہ جرأتِ گفتار قدرتی طور پر اقبال اور ہماری اپنی ٹھیٹ مادری زبان (پنجابی) میں عطا ہوئی ہے۔جس کی اُردو میں ترجمانی ممکن نہ تھی۔ لالہ کی ہدایت ہے کہ اس فی البدیہہ کلام کو اقبال کے دوستوں، لنگوٹیوں اور ہم عصروں کا ان سے روزمرہ کا بے تکلفانہ مکالمہ سمجھ کے پڑھا جائے۔ یوں سمجھ لیں کہ اس نظم میں اقبال سے اس کا ایک ایسا بے تکلف دوست، معاصر شاعر، نظر انداز ادیب اور ٹھیک ٹھاک حاسد مخاطب ہے، جو اقبال کے فن کا معترف بھی ہے ، زمانے کے رویوں سے شاکی بھی ہے، اس کے اندر اپنے ہی دوست سے پیچھے رہ جانے کا قدرتی حسد بھی ہے۔ اس کے دل میں لوگوں کے دوہرے معیار کا رنج بھی ہے، پھر ان الفاظ میںاقبال جیسے بڑے اور معروف شاعر کی جانب سے بچپن کے ایک دوست کی یاوری نہ کرنے کاالاہمہ بھی جھلکتا ہے۔مختصر یہ کہ نظم کے عنوان ہی سے مدعی کا عندیہ، تیور، موقف، مسئلہ اور عزائم مترشح ہیں۔ ان دنوں ویسے بھی گلشنِ اقبال پارک میں لوگ ’جدید اقبالیات‘ کا انوکھامظاہرہ دیکھ چکے ہیں، اسے آپ ’شدید اقبالیات‘ سمجھ کے پڑھ لیں، عنوان ہے: ’’ توں وڈا اقبال تے ویکھ‘‘ سارے ہوش بھلا دِتے نی فلسفی پڑھنے پا دِتے نی عالم سب یرکا دِتے نی شاعر نُکرے لا دِتے نی من مستی دی عینک لاہ کے اپنے آل دوال تے ویکھ توں وڈا اقبال تے ویکھ! ساڈا دِیوا بَلن نئیں دِتا پَج کے وی توں رَلن نئیں دِتا انہونی نوں ٹَلن نئیں دِتا کِسے نوں لُچ وی تَلن نئیں دِتا کِسے زبان دی ہسٹری اندر ایسی ہور مثال تے ویکھ توں وڈا اقبال تے ویکھ! قافیے بحراں گھڑ گھڑ مر گئے علم کتاباں پڑھ پڑھ مر گئے لفظ دے موتی جڑ جڑ مر گئے آپس دے وچ لڑ لڑ مر گئے گُم نامی دی دُھپے سڑدے چِٹے ہو گئے وال تے ویکھ توں وڈا اقبال تے ویکھ! شاعری اسیں وی کردے رہے آں سوچ دے پالے ٹھردے رہے آں جیندے رہے آں ، مردے رہے آں باہر دے نہ گھر دے رہے آں ادب دی چکّی پیندے پیندے کِنے ہو گئے سال تے ویکھ توں وڈا اقبال تے ویکھ! موتیاں ورگی شاعری اپنی حالی تیک چھپا نئیں پایا لِفٹ تے بوہتی دُور دی گل اے سانوں کِسے نے گھاء نئیں پایا شہرت دا منھ تکن دے لئی بُوتھی ہو گئی لال تے ویکھ! توں وڈا اقبال تے ویکھ! صوفی تیرے ناں تے لڑدے مولوی تیرا کلمہ پڑھدے عامل وِچ تویتاں مڑھدے عالم رہ گئے قلماں گھڑدے میرے تے اِتبار نئیں تے چل توں ساڈے نال تے ویکھ توں وڈا اقبال تے ویکھ! اُردو دے وِچ تیریاں دُھماں فارسی آکھے سِر منھ چُماں تیری ودھدی شہرت اگے اسیں تے بن گئے کچھو کُماں اپنے عین عروج نوں بھُل کے ساڈا زرد زوال تے ویکھ توں وڈا اقبال تے ویکھ! آپ تے ایتھوں ہجرت کر کے ہور دوارے جا بیٹھا ایں ادب دے عرش بریں دے اُتے َٓٓاَج وی وانگ خدا بیٹھا ایں پاسے رَکھ کے شہرت اپنی ساڈا مندا حال تے ویکھ توں وڈا اقبال تے ویکھ! اچھے خاصے وسدے پئے ساں کیہڑے پندھے پا دِتا ای جگ توں وکھری شاعری کر کے سانوں اَندے پا دِتا ای سِنگر ، سادھو پاگل کیتے گاندے پھرن قوال تے ویکھ توں وڈا اقبال تے ویکھ!